19 Mayıs 2013 Pazar

19 Mayis Samsun Yari Maratonu

Cemalettin'in ozendirmesiyle Mart sonundan baslayarak hayalini kurmaya basladik Samsun'da 19 Mayis gunu kosmayi. Gecen sene ayni YM'i kosan Cemo, kosunun organizasyon kalitesinin beklentilerini yuksek tutmadan, pazar gunune denk gelen bu kosuya katilmanin manevi hazzi ve Samsun'da yapilacak gurme turuyla bizi ikna etti. Biz dedigim yaklasik 15 kisi cikti program ilk dile geldiginde. 19 Mayis yaklastikca 15 kisilik biz, duse duse 4'e dustu. Yadirgamiyorum, gayet dogal bir durum. Hem gelebilenler icin de iyi oldu. Kucuk grupla hareket etmek her zaman daha kolay ve az sorunlu oluyor, daha cok sey, daha az bekleme ile yapilabiliyor.

Cemo, Katibe ve Esma Cuma aksamdan Samsun'a inerken, ben Cumartesi ogleden sonra Ciftlik caddesinde bir kafede yakaladim onlari. O aksam Venn Cafe'de Samsun pidesi ve Makarna Partimizi yaptik. Hedef kosu olarak gorulmediginden, birer arpa suyunu da karbonhidrat depolama babinda mideye indirdik.


19 Mayis sabahi, Mustafa Kemal'in Samsun'a ayak bastigi gunden tam 94 yil sonra, gece konakladigimiz Grand Atakum (tavsiye edilir) otelinden baslangic noktasi olan Kurtulus Yolu'na aracla gittik. Yol boyu, Atakum'dan sehir merkezine aldigimiz bu yol tahmini kosu parkuru da olacak. Daha Samsun uyanmamis, Cemo'nun gecen seneki tecrubelerine dayanarak kosu bitene kadar da uyanmayacaklar.

Samsun'u avcunun ici gibi bilen Cemo, bizi start'a yakin bir otoparka atti. Hazirlik yapip otopark gorevlisinden bir foto almayi da ihmal etmedik elbet. 

Sadece lisansli sporcularin kabul edildigi kosu icin yaklasik 100-120 kisi bekliyoruz.  Her nedense federasyonun duzenledigi bu kosu icin gerekli duyurular yapilip, sehir disi ve sehirdeki amator sporcular ozendirilmiyor. Hava simdiden sicak, daha da isinacak gibi. Su istasyonlarinin varligi ve yerini ogrenme cabasi sonuc vermiyor. Ne hakemler, ne de kosu takim antrenorleri kesin birsey soyleyemiyor. 5, 10, 15'de olacagi varsayiliyor. Bestelsiz'in antrenoru ASim hocamiz, sponsorlu kosulardaki organizasyonu burda beklemeyin diyor. Biz de bunu bilerek yanimiza bozuk para aldik hocam.

Start veriliyor ve odul icin kosan genc atletler one atiliyor. Biz dordumuzde, antrenman programlari ve yaris sezonu ile gecen bahar ayi sonrasi sermis oldugumuzdan, haddimizi de bilerek arkadan yavas yavas basliyoruz. Iznik'den sonra gecen 1 ay boyunca sadece 3-5 kere kosmus olan ben ilk kilometreleri ortalama 5:20-5:30 pace ile gecip, 5:00 ve altina oturup gitme planini uygulayabiliyorum. Demek antrenmansiz da kosuluyormus, hem de sicak havada. Birazdan gorecegiz ki antrenmansiz, sicak havada, susuz bile kosuluyormus.

5K'daki su istasyonundan sunger ve su alarak gectigimde artik 5:00 alti tempoyu tutmus durumdayim. Sagimizda Samsun Limani ve Amazon heykelini gectikten sonra denizde gorunur oldu. Atakum Sahili'nde kisa kostuktan sonra sola ara sokaga girip, sonra sag yaparak 3 seritli Ataturk Bulvari'na cikiyoruz. Sinop'a kadar uzanan bu yol trafige kapali, her baglanti yolunda bir polis var. O noktaya kadar olan gorevli polis sayisi, kosucu sayisini gecmis durumda. Bu guvenle yayildik 3 seride. Uzuuun yol hafif kivrimli, ucu gorunmuyor. En uzakta gorebildigim turuncu tshirt'lu arkadasi yakalarsam bana yeter diyorum icimden, ama ona gelene kadar 50m'deki beyazli, onun onundeki ikili ve daha ondeki digerlerini yakalamak lazim. Sabit tempom onlara gore daha hizli oldugundan surekli bana yalastiklarini kostukca hissediyorum.

8K'ya gelince, donusu yapan ondeki grup uzun adimlarla gelip, arkamiza dogru kosmaya devam ediyor. 10K'da da su icip, donusu 53dakika ile yapiyorum. 5 dakika sonra tekrar su istasyonuna geldigimde artik suyun kalmadigini soyluyorlar. E daha gelen 50 kisi var! Ilerde su var diyor gorevli. Iyide oraya kadar daha 5K var. Son suyunu 5K'da icen ise 10K boyunca su takviyesi alamayacak bu durumda. Birazdan Cemo geliyor karsidan, arkasindan Esma. Ilerde surpriz oldugunu soyluyorum, su istasyonunda su olmadigini ima ederek. Katibe'de geliyor, bir findik veriyor. Yol boyu aldigim tek yiyecek destegi.

Hava sicak olsa da, su yeterli olmasa da tempomu dusurmeden gidebiliyorum. Hedefledigim turuncu tshirt'lu arkadasi 15K civarinda yakaliyorum. Onu gecmisken yeni hedefler koyuyorum ondekilere bakarak. Bereket donusteki istasyonda su var. Sikayet ediyorum onlara 10K'da su kalmadigini, daha gelenler oldugunu ve suyu idareli dagitmalarini. Yol ustundeki dijital termometre 26C diyor. Dayanilmaz oldu artik, bitsede kurtulsam diye liman yanindan gecerken finishi gormeye calisiyorum. Ilk defa arkadan biri geciyor beni, ona tutunmaya calissamda nefesim yetmeyince aman ne luzum var diyerek yavasliyorum yine. Son 500m diyor kavsakta bekleyen hakem. Biraz daha adimlari uzatarak puruzsuz asfalt yolda bitiriyorum basladigimiz yerde. Kurtulus yolundan gencler cikiyor sehre dogru ortalarinda actiklari buyuk bayragi dalgalandirarak, agizlarinda "Mustafa Kemal'in askerleriyiz" slogani. Biber gazi da yok mudahele de. Ilginc!!!  1:45:50 ile bitiyor kosu. En iyi YM'lerden biri hem de bu sartlarda.

Ne ani madalyasi ne de ani tshirt'u var finish'de, sadece isinmis bir su ve sagolsun bizi 2 saat finish'de bekleyen Cemalettin'in abisi. Sen koskoca atletizm federasyonu Samsun'da, Ataturk'un kurtulus savasi baslattigi sehirde, spor bakaninin secildigi yerde, 19 Mayis gunu bir kosu duzenle ve kosuculari susuz birak. Bi ugrayip giden Vali Bey'e plaket ver ama kosanlara bir ani madalyasi yaptirmayi uygun gorme.  En hafif deyimle ayipliyorum. 

Herseye ragmen, atamizin ayak bastigi yerlerde kosmus olmak, hakkiyla bitirmis olmanin keyfini yasamak ve Samsun'da bulunmak gelmemize fazlasiyla degdi kanaatine variyoruz ekipce.

Yas grubunda 2. olan Esma
Kurtulus Yolu'ndan baslayan ve Atakum'da bir yerlerden! donen rota
Nerdeyse sifir yukseklik degisimi
Ortalama pace tami tamina 5:00 :)

1 yorum:

  1. Anlatımınla tekrar koşmuş oldum o parkurda.. Neyseki bulunduğum ortam klimalı da, o sıcağı hissetmeme rağmen terlemedim..

    YanıtlaSil