24 Nisan 2012 Salı

Bayramic 2. Tohum Takas Senligi

Bugday Dernegi'ninde destekcisi oldugu Bayramic 2. Tohum Takas Senligi'ne Adim Adim grubunu temsilen Cuma ogleden sonra Eskihisar Feribot iskelesinde kuyrukdayiz. Tam bir hafta once ayni saatte, Iznik Ultra Maratonu icin yine burdaydim. Bu sefer kuyruk daha uzun, araclarindan inmis etrafda dolasan daha cok insan var, dolayisiyla daha uzun zaman bekliyoruz. Yaklasik 1,5 saat sonra Topculara gecip yonumuzu once Bursa'ya, sonra Balikesir, Edremit uzeri, Susurluk'da tost ve cig borek molasi verme planlariyla, Kucukkuyu'ya ceviriyoruz.

Molalarla birlikde yaklasik 6 saat sonra, gece 12.00 gibi Kucukkuyu'dayiz. O gece konaklayacagimiz Dedetepe Ciftligini telefon yardimlariyla, Kucukkuyu sahil yolunda bir saga bir sola giderek bulabiliyoruz. Ciftlik anayoldan 3-4km kadar iceride, daglara dogru. Yol yorgunlugu, sabah erken kalkilacak derken, nerede nasil diye dusunmeden kendimi yataga birakiyorum. O gece yol arkadasim Katibe ve orada bulustugumuz tur arkadaslarimiz, Adim Adim'dan Nesligul ve Altan'la ayni kutuk evi paylasiyoruz.

Sabah kahvalti 8.00'de. Calisma karsiligi ciftlikte ailesiyle kalan Italyan arkadas hazirliyor kahvaltiyi ve onun sesli anonsu ile ciftlikdekiler kahvaltiya cagriliyor. Kahvaltida diger Adim Adim'cilar Ayca ve Zeki ile ekibi tamamliyoruz. Kahvalti sonrasi hep beraber, rotanin belli bir bolumunu yuruyerek gidecegimiz Bayramic'e dogru yola koyuluyoruz.

Cetmibasi koyu yakinina kadar aracla gidip, burada Kavilca Bugdayi'nin tohumluk olarak cogaltilabilmesi icin ekilen araziyi ziyaret ediyoruz.

Kavilca Bugdayi ekili arazi

Buradan gidebildigimiz kadar yuruyup ogleden sonra Bayramic'deki 2. Tohum Takas senligine sahitlik edecegiz. Ciftlikde kalan yabanci arkadaslar, bugday dernegi gonulluleri ve biz Adim Adimcilar, beraber kalabalik bir grupla yuruyuse geciyoruz. Kaz daglarinin eteklerinde etrafda ilgi dagitan bircok sey olmasindan, agaca, bocege, cicege, suya, havaya bakma, gordugu herseyi digerleriyle paylasma, konusma tanisma derken cok da hizli ilerleyemiyoruz.
Bahcedere Koyu'nden Catli Koyu'ne yuruyus

Yasamin surekliligi icin yuru vatandas, yuru
Yuruyusden bazi kareler
Nesligul Adlig, Ayca Sakalli, Altan Deresoy , Zeki Yemez (arkada)
1 saat 40 dakika, yaklasik 8km yuruyerek Catli koyune variyoruz. Buradan aracla Bayramic'e vardigimizda saat 13.00 civari. Takas baslamasina henuz zaman var, tohum takasi icin gelenler tohumlarini onceden hazirlanmis zarflara koyup, tohumun kimligini yaziyor. Tohumlar ayrica kayit altina aliniyor.

Biz Adim Adim kosuculari bu arada kahvede simit cay molasi veriyoruz. Ardindan Bayramic Belediyesi'nin misafiri olarak ogle yemeginide ihmal etmiyoruz

14.30 gibi, tohum takasi basladi baslayacak telasiyla kemalpasa tatlisini da yiyip, alelacele pazara tekrar dondugumuzde tohum takasi hummali bir sekilde baslamis olarak buluyoruz

Ithal tohum satis tekelinin ve pazarinin bozulmamasi, saadet zincirinin kirilmamasi icin yerli tohumlarin ticareti yasak. Konu ile ilgili ve biz tuketicilerden bilgili kisiler boyle soyluyor takas senliginin yanindaki soyleside. 2006 yilinda cikarilan yasa ile bu saadet zinciri saglama alinmis. Once tohum satiliyor, sonra ona gore kimyasal gubreleri. Ancak bu tip sivil girisimlerle takasi yapilarak ya da bireysel cabalarla, nadir, yapisiyla oynanmamis, yerel tohum turlerinin yok olmasinin onune gecilmeye, bir sonraki nesillere aktarilmasina calisiliyor.

Al tohum, ver tohum
Tohum takasi devam ederken, yerli tohumlarin korunmasinin onemi uzerine konusmalar, bolgede altin madeni isletmek yerine, bu tohumlari koruyarak, ekerek, cogaltarak asil altinin elde edilebilecegi uzerine konusmalar yapiliyor. Koyluler bu konuda bilinclendirilmeye, bilgilendirilmeye calisiliyor. Ayni anda pazar esnafi ve dogrudan kendi urettiklerini pazara getiren koyluler alis verise devam ediyor.

Sonrasinda grubumuzdaki arkadaslardan Ayca'nin, tesadufen pazarda karsilastigi moda fotografcisi olan arkadasi, once cilek uretimi isine girip, sonrasinda keci ciftligi kuran, siradisi insan Omer Akcay ile keci ciftligine gidiyoruz. Her bir keciye bir karakter yukleyen, cocugu gibi ilgilenip, onlari open koklayan Omer bizi hayretlere dusuruyor. Kecilerin bir bolumunu yakindaki tarlaya otlamaya goturuyoruz. Keciler Omer'in eteginden ayrilmiyor, kecileri tarlaya salinca, yasadiklarini anlatiyor. Koylulerin onu nasil karsiladigini, gunluk sorunlarini, mucadelelerini.. ve butun bunlara ragmen yaptigi isle ne kadar mutlu oldugunu..

Gun hala bitmedi.... Permakultur felsefesini gozeterek tasarim yapan ve uygulayan, yerel tohumlarımıza sahip cikarak, dogal tarim uygulamalari yapan, ogrendiklerini, urettiklerini paylasarak, kendi kendine yeten bir koy kurma girisimi olan Bayramic Yenikoy grubunun misafiriyiz aksam yemeginde. http://bayramicyenikoy.com/index.asp 8 kisinin ortaklasa kurdugu koyde, farkli gruplardan 50 kisi kadar variz. Tarhana corbasi, bulgur pilavi, kuru fasulye, yogurt, salata ekmek var yemekde. Hepsi birbirinden lezzetli, sehirde bulunamayacak tatlar.
Viktor adi verilen tohum orneklerinin saklandigi ambar
Bayramic Yenikoy'de aksam yemegi
Geceyi Muratlar koyunde, bize acilan bir koy evinde geciriyoruz. Biz sehirliler icin sabah erken saatte baslayan, dag yollarinda, tarlalarda, ciftliklerde, koylerde gecen yogun ama cok keyifli gun yorgunlukla bitiyor.